+48 513 874 553
info@masstrade.pl

Branża FMCG w internecie. E-grocery wciąż rośnie.

Sektor sprzedaży produktów szybko rotujących w internecie rozwija się szybciej niż jego stacjonarny odpowiednik.  Według raportu Nielsen, udział e-gorcery w globalnym rynku e-commerce podwoi się w ciągu najbliższych pięciu lat. Szczególnie będzie to zauważalne na rynkach rozwijających się, gdzie tempo wzrostu tej gałęzi e-biznesu będzie dwukrotnie szybsze. Prognoza dla Polski zapowiada, że wartość sprzedaży online do 2022 roku przekroczy 630 milionów dolarów i wyniesie 1,9% całkowitego obrotu w branży FMCG.

.

Dlaczego i co kupują konsumenci?

.

Jak wynika z raportu „E-grocery w Polsce…”, sporządzonego dla supermarketu Frisco.pl, 16 % badanych deklaruje, że regularnie robi zakupy w sieci. Natomiast przynajmniej jednego zakupu dokonała blisko 1/3 respondentów. Co motywuje nas do składania zamówień online, zamiast tradycyjnych wojaży z koszykiem po sklepie? Przede wszystkim różnorodność produktów i brak konieczności wnoszenia zakupów samemu. Oszczędzamy zatem swoje zdrowie i poszerzamy wybór. Jednak nie tylko. Do głównych zalet zakupów spożywczych online dochodzą również zapamiętywanie list zakupowych, oszczędność czasu czy możliwość doboru dogodnej daty dostarczenia. Co zatem kupujemy najczęściej? Zdecydowanie najchętniej skłaniamy się ku napojom, których zakup zgłaszało 34% wszystkich kupujących w sieci FMCG internautów. Zarazem jest to także kategoria asortymentu, na którą wydajemy w sieci najwięcej budżetu. Na drugim miejscu podium znalazły się alkohol i pieczywo, a na trzecim miejscu warzywa i owoce. O ile w przypadku zabutelkowanych napojów nasza skłonność do zakupu online, nie budzi zdziwienia, choćby na fakt objętości i wagi towaru, o tyle, jeżeli chodzi o pozostałe artykuły ze ścisłej czołówki, zdania bywają podzielone. Odwołajmy się więc do samych bodźców zakupowych — RÓŻNORODNOŚĆ. Ile razy zdarzyło Wam się pomyśleć o zjedzeniu czegoś, jednak zaraz po tym, zdaliście sobie sprawę, że nie ma w Waszej okolicy sklepu, który dany produkt oferuje? Mi osobiście, zdarza się to dosyć często. A może produkt, który sprzedaje dany sklep jest niskiej jakości czy wątpliwego pochodzenia? Online, często możemy dostać żywność lepszego gatunku lub taką, której nie spotkamy w supermarkecie.

.

Dlaczego w ogóle zaczynamy swoją przygodę z kupowaniem produktów spożywczych online? Głównym przyczynkiem jest ciekawość, jednak wśród powodów wymieniamy również dostępność konkretnej pozycji tylko online, specjalna okoliczność towarzysząca zakupowi (np. uroczystość), jak również z polecenia lub kiedy niemożliwe staje się konwencjonalne dokonanie zakupu (z powodu choroby, awarii samochodu itd.). 

.

.

Kim jest i gdzie kupuje nabywca?

.

Pytanie być może tendencyjne, jednak chcąc trafić do odpowiedniego odbiorcy musimy znać jego zachowania zakupowe, przyzwyczajenia życia codziennego i przede wszystkim wiedzieć, gdzie może szukać naszych produktów. Dlatego też wykonawca badań, firma Mobile Institute sporo czasu poświęciła sprofilowaniu osoby kupującej FMCG w sieci. Jeżeli chodzi o to, gdzie dochodzi do transakcji, respondenci najczęściej wypowiadają się na korzyść sklepów internetowych multibrand, naszego zakupowego giganta — Allegro, a najmniejszym powodzeniem cieszą się sklepy pojedynczych marek. Respondenci najchętniej wybierają sklepy internetowe, które posiadają swój stacjonarny odpowiednik (42%). Blisko 1/3 ankietowanych decyduje się na zakupy w sklepach oferujących wysyłkę za pośrednictwem firmy kurierskiej, a pozostałe 23% kupuje online z dowozem aranżowanym bezpośrednio przez sprzedawcę (bez odwiedzenia fizycznego sklepu). Zdecydowanym liderem w e-sprzedaży, wśród sklepów internetowych jest francuski brand Carrefour, zgarniający ponad 43% klientów. Na drugiej pozycji pojawiła się internetowa odsłona sieci Piotr i Paweł, a na trzeciej frisco.pl, oferujący tylko sprzedaż wirtualną.

.

Nabywcy to w szczególności ludzie młodzi, z przedziału wiekowego pomiędzy 19-24 rokiem życia, blisko 1/4 z nich zamieszkuje miasta o liczbie ludności nieprzekraczającej 100 tysięcy mieszkańców. Trzy na pięć osób zamawiających artykuły szybko rotujące przez internet to kobiety. Rosnąca popularność smartfonów spowodowała, że równo jeden na trzy zakupy dokonywany jest za pośrednictwem telefonu. Łączy się to z pewnością z oszczędnością czasu, wymienianą jako powód robienia zakupów spożywczych w internecie. Mimo rosnącego znaczenia urządzeń mobilnych nadal prym wiodą laptopy i komputery stacjonarne. Jednak warto mieć na uwadze, że strona czy portal internetowy powinien być dostosowany do obu grup konsumenckich. Kobiety z reguły robią w sieci mniejsze, bardziej doraźne zakupy, natomiast blisko połowa mężczyzn, jeżeli już kupuje to rzadziej i lepiej planuje zakupy. Polacy jako ogół zwykle robią zakupy z częstotliwością od 1 do 2 razy w miesiącu (63%). Do sklepów wirtualnych udajemy się w każdym dniu tygodnia, co może być alternatywą dla niehandlowych niedziel w sprzedaży tradycyjnej.

.

Warto zadać sobie także pytanie, czego oczekują nabywcy od sklepów internetowych z asortymentem FMCG. Przede wszystkim wysokiej jakości, dobrego kontaktu ze sprzedawcą, szybkiej i punktualnej dostawy oraz odpowiednich warunków przewożenia żywności. Tak więc, jeśli jesteś w stanie to zagwarantować, masz szansę odnieść sukces. Jednak składowych jest więcej, ponieważ koniecznie musisz zapewnić standardy, dzięki którym sklep wybije się na tle konkurencji, już na poziomie wyboru samego sprzedawcy. Dla internautów najważniejsza jest cena, którą wskazało aż 48% z nich. Jednak cena to nie wszystko. Powinieneś przywiązać dużą wagę do samej estetyki i wartości merytorycznej Twojego e-sklepu. Do głównych czynników ujętych przez badaną grupę należą: czytelność strony, atrakcyjne zdjęcia, czy rzetelny opis mówiący jasno o składzie i pochodzeniu produktów. Dla zwiększenia swoich rokowań warto pomyśleć o wprowadzeniu promocji na serie czy grupy produktowe lub pojedyncze pozycje. Co działa na oko klienta najbardziej? Wykorzystanie strategii 2 w cenie 1 lub wprowadzenie zniżki na duże zakupy będzie doskonałym pomysłem. Konsumenci nie pogardzą także ceną spadającą wraz z ilością kupowanych sztuk czy rabatami stosowanymi w programach lojalnościowych. Wiedząc jak dużą część stanowią użytkownicy telefonów, może warto pomyśleć o obniżce na zakupy za pośrednictwem aplikacji mobilnej?

.

.

Jaka będzie przyszłość?

.

Kierując się zebranymi prognozami można powiedzieć, że świetlana. Doskonała byłaby współpraca urządzeń domowego AGD ze sklepami internetowymi. Po uprzednim zatwierdzeniu planu żywieniowego i gotowej listy zakupów sporządzonej przez thermomix (ta technologia już jest w użytku) czy lodówkę, zamówienie mogłoby być automatycznie generowane do sklepu. Stamtąd w odpowiednich interwałach czasowych, np. codziennie lub co dwa, trzy dni produkty potrzebne do sporządzenia wybranych posiłków mogłyby być transportowane do klienta. Szybko, łatwo i bezobsługowo. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *