+48 513 874 553
info@masstrade.pl

Czym handlować, żeby zarobić w internecie?

..

Jest to pytanie, które zadaje sobie każdy początkujący sprzedawca internetowy. Popularność tej gałęzi rynku doprowadziła do sytuacji, w której nim rozpoczniesz swoją przygodę z e-commerce, musisz podjąć całą listę decyzji organizacyjno-biznesowych. Wiele wyborów dokonanych podczas zakładania sklepu może mieć duży wpływ na Twoje interesy w przyszłości. Stąd też ważne jest, aby każdy krok był dobrze przemyślany. Czym zatem powinieneś się kierować i od czego zacząć selekcję asortymentu?

..

1. Wybierz kilka produktów, które wydają Ci się interesujące.

Byłoby doskonale gdybyś wyszedł od tego kroku, ponieważ kluczem do sukcesu w dużej mierze jest dobór właściwego asortymentu. Tylko skąd czerpać informacje o tym co będzie dobrym produktem do sprzedaży, a co sobie lepiej odpuścić? Nie ma złotego środka w doborze produktów. Spróbuj skupić się na niszy, którą mógłbyś wypełnić.

..

2. Przeanalizuj cenę sprzedaży.

..

..

scenariusz I: 
PRODUKT TAŃSZY

Decydujesz się na produkt, który sprzedajesz za 10 zł, z czego 2,50 stanowi Twoja marża. Asortyment jest tani, prawdopodobnie odpowiada możliwościom budżetowym przeciętnego Kowalskiego. Nie zarabiasz kokosów, ale istnieje szansa, że pomnożysz zyski, ponieważ masz duże grono odbiorców. Brzmi zachęcająco. Gdzie jest haczyk? Musisz dołożyć starań, aby zostać zauważonym – Kowalski ma ograniczony budżet i z pewnością 3 razy się zastanowi zanim kliknie “Zamawiam”. Poza tym konkurencja na pewno nie śpi, bo wie o co tyczy się gra.

..

scenariusz II:
PRODUKT DROŻSZY

Sprzedajesz produkt za 100 zł,a Twój zysk podobnie jak w pierwszym przykładzie wynosi 25% ceny. Jednorazowy zarobek jest 10-krotnie większy, a co za tym idzie możesz sobie pozwolić na sprzedaż mniejszej ilości towaru, nadal pozostając w grze. Twoja grupa odbiorców posiada nieco bardziej zasobne portfele, dlatego też łatwiej zdecydować im się na zakup. W tym możesz upatrywać swojej szansy.

..

3. Wyznacz swoich głównych konkurentów.

Idea przyświecająca Twojemu pomysłowi na e-handel powinna także czerpać z klasycznego biznesplanu. Jeżeli masz już jakąś wizję na to co mogłoby znaleźć się w portfelu Twoich produktów, kolejnym sitem przez jakie przepuścić należy produkty jest analiza konkurencji. Jeżeli mamy do czynienia z branżą, w której klient wybiera w zasadzie spośród kilku czołowych sklepów nie będzie łatwo wydeptać sobie ścieżki do sukcesu. Przykład? Szukamy lakieru hybrydowego – dokąd się udamy? Najpewniej wybierzemy pomiędzy www.neonail.pl , a www.semilac.pl. Lepiej próbować trafić w taki asortyment, który nie jest jednoznacznie powiązany z określonymi sklepami internetowymi. By lepiej zobrazować o czym mowa przyjrzyjmy się branży zoologicznej. Gdzie klient będzie szukał kuwety dla kota? Najpewniej w wyszukiwarce, gdyż nie będzie miał zielonego pojęcia jakie sklepy z tego typu asortymentem funkcjonują na rynku.

..

4. Określ popularność i sezonowość produktu.

Globalizacja ma to do siebie, że przenika pomiędzy rynkami w wielu krajach, czasem pojawia się tylko na chwile po jednej stronie oceanu, aby zabawić na dłużej zupełnie po przeciwnej. Dogłębna obserwacja i naśladowanie tego co dzieje się np. w Stanach może zaprocentować niewyobrażalnym pickiem sprzedaży, ale może również całkowicie pogrążyć Twój biznes. Tutaj trzeba mieć intuicję,ale też szczęście, no i poza tym być szybkim i zdecydowanym na podjęcie ryzyka, gdy tylko nadarzy się okazja. Prostym przykładem mogą być gadżety, typu spinnery czy popsockety – ich popularność w bardzo krótkim czasie osiągnęła ponadprzeciętny poziom, po to aby po kolejnych 2-3 tygodniach poszybować w zatrważającym tempie w dół, niemal do zera.

Druga sprawa to sezonowość, która rządzi się jeszcze innymi prawami. Na tapetę weźmy tym razem coś z innej beczki – meble ogrodowe. Cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, ale tylko przez około 4-6 miesięcy. Zimowa część roku jest tzw. martwym sezonem, kiedy elementy wyposażenia ogrodów raczej oczekują na “swój moment” w magazynach. Nie zmienia to faktu, że przez te maks 6 miesięcy potrafią wygenerować dochód, który zapewnia kapitał na zatowarowanie innym asortymentem na pozostałą część roku.

..

5. Zorientuj się jakie relacje będą łączyły Twojego klienta z produktem.

Wbrew pozorom to jest jeden z ważniejszych elementów selekcji produktów. Po wstępnej filtracji wiesz już który profil produktowy najbardziej Ci odpowiada. Teraz czas zastanowić się nad tym jaki klient będzie napędzał Twoją sprzedaż. Popularnie w e-commerce przyjęło się, że największą wartość dla sprzedawcy ma klient powracający (z ang. returning customer), czyli osoba powtarzająca zakupy w Twoim sklepie. Ten rodzaj więzi, powstającej między marką a konsumentem jest najbardziej pożądaną relacją nie bez powodu:

..

źródło:Focus Contact Center, https://focustelecom.pl/blog/jak-zdobyc-lojalnych-klientow-dla-e-sklepu-infografika-i-e-book/

Co zatem wyklucza długotrwałą relację z klientem? Są branże, w których trudno mówić o kliencie powracającym z prostych przyczyn – zakup motywuje jednorazowa potrzeba. Może to wynikać z bardzo wysokiej ceny produktu lub z tego, że produkt jest “niewymienny”. Weźmy pod lupę drugi przypadek – branża ślubna. Jeżeli klientka dokonuje u Ciebie zakupu sukni ślubnej to ( z założenia:) ) będzie to raczej jednorazowa transakcja, która prawdopodobnie się już nie powtórzy. Czy warto więc iść w tym kierunku? Dlaczego nie! Tyle tylko, że musisz mieć na uwadze fakt, że specyfika tego rynku może znacznie zawęzić Twoją grupę docelową. Dlatego już na wstępie dobrze jest pomyśleć o rozbudowaniu asortymentu o produkty, które nie będą tylko jednorazową propozycją.


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *