+48 513 874 553
info@masstrade.pl

Dropshipping- co to takiego?

.

Rozpoczęcie internetowego biznesu zawsze wiąże się z analizą wielu czynników. W poprzednim wpisie dowiedziałeś się już, czym kierować się podczas doboru produktów. Zakładam zatem, że masz pomysł na to, jaki asortyment sprzedawać. Jesteś w stanie określić również głównych konkurentów i szacowaną marżę. Można powiedzieć, że najgorsze za Tobą i teraz będzie, kolokwialnie mówiąc, już tylko z górki. Czy aby na pewno?

Oszacowanie rynku, jego struktury, określenie głównych konkurentów jest bardzo ważne, owszem. Nie zapominaj jednak, że w klasycznej analizie SWOT, oprócz zalet i szans, pojawiają się również słabe strony i zagrożenia, a więc negatywne aspekty i trudności, jakie mogą Cię spotkać na drodze do sukcesu. Bardzo często, głównym problemem młodych, dobrze rokujących przedsiębiorców jest brak środków na inwestycję, którą w Twoim przypadku będzie zakup towaru. Możesz znaleźć wspólnika z zasobnym portfelem, hojnego inwestora…albo pomyśleć o mniej ryzykownym modelu biznesowym.

Dropshipping, bo o nim tu mowa, to zyskujący na popularności, ograniczający koszty, model biznesowy dla sprzedawców e-commerce. Jego głównym założeniem jest przesunięcie odpowiedzialności za wysyłkę towaru, ze sprzedawcy na hurtownika lub producenta, a więc Twojego dostawcę towaru.

.

.

Jakie są ZALETY?

Przede wszystkim możesz zaczynać przy minimalnym kapitale, ponieważ nie musisz inwestować w zatowarowanie. Ten model biznesowy stawia handel na równi z sektorem usług, w którym również możesz niewielkim kosztem rozpocząć swoją działalność.

Oszczędność miejsca to druga i niezwykle istotna cecha dropshippingu. W klasycznym modelu musisz już na starcie wygospodarować miejsce na składowanie asortymentu, w jaki się zaopatrzysz. Potrzebne Tobie środki na wynajem nowego lub dostosowanie obecnego magazynu (w najlepszym wypadku).

Być może masz środki na start biznesu, ale jesteś sam i przecież się nie rozdwoisz, kiedy zaczną spływać zamówienia. Dropshipping pozwoli Ci na wygodę, jakiej nie daje tradycyjne zarządzanie sprzedażą. Twój dostawca zapakuje i wyśle towar bezpośrednio do klienta, w Ty w tym czasie będziesz mógł skupić się na pozyskiwaniu nowych partnerów biznesowych i szukaniu kolejnych rynków zbytu. Swoją działalność będziesz mógł prowadzić z dowolnego miejsca, nie martwiąc się o realizację zamówień.

Przy dropshippingu możesz sobie pozwolić również na wprowadzenie zróżnicowanego asortymentu. To z kolei umożliwia przywilej testowania i generalnego braku ograniczeń. Klasyczne zatowarowanie hurtowe odbywa się według zasady „im więcej, tym taniej”. Opłaca Ci się zatem kupować dużo jednorodnego towaru, aby móc negocjować stawki i kupować jak najtaniej. Może zdarzyć się, że zakupisz produkty, które nie będą cieszyły się zbytnim zainteresowaniem i wówczas pojawia się problem zamrożonego kapitału, który może tracić na wartości.

Wzrost sprzedaży oczywiście cieszy każdego właściciela e-commers’owego biznesu, bo przecież rozwój jest jego głównym celem. Nie zapominaj jednak, że większa liczba zamówień to również konieczność zatrudnienia kolejnych pracowników, zorganizowania większej przestrzeni magazynowej, czy inwestycja w bardziej rozbudowane systemy. W dropshippingu efekt skali jest niemal niezauważalny. Możesz prowadzić małą firmę zarówno przy 50, jak i 500 zamówieniach miesięcznie.

.

Co z WADAMI?

Nie jest oczywiście aż tak kolorowo i każda droga jaką obierzemy ma także swoje wady. W przypadku dropshippingu podstawową wadą jest oczywiście niska marża. Musisz liczyć się z tym, że ten model stał się bardzo modny, co powoduje, że może się okazać, że wybrany przez Ciebie produkt sprzedaje 10 innych sklepów internetowych. Być może są dłużej na rynku, szata graficzna ich strony jest bardziej atrakcyjna, a może mają po prostu niższą cenę? Musisz więc często oferować towar na granicy opłacalności, żeby utrzymać się w grze. Dlatego staraj się znaleźć niszę, a zwiększysz swoje szanse.

Problem zależności od dostawcy pojawia się, gdy zaczynasz myśleć o budowaniu marki i lojalności klientów. W dropshippingu to nie Ty kontrolujesz obróbkę zamówienia i nadawanie paczek. Możesz trafić na dostawcę, który podpisał umowy z wieloma firmami, dla których świadczy usługę realizacji zamówień. To powoduje, że mogą pojawić się opóźnienia, a nawet błędy w wysyłce, na które nie będziesz miał bezpośredniego wpływu. Negatywna opinia klienta z powodu nierzetelnej pracy partnera może przysporzyć wielu zmartwień i odbić się właśnie na Twojej reputacji.

Stany magazynowe, czyli sprzedajemy towar, którego nie mamy. To podstawowy problem prawie każdego zaczynającego pracę z tym modelem biznesowym. Zakładając, że będziemy współpracować z wieloma różnymi dostawcami, musimy brać pod uwagę fakt, że nie każdy będzie dysponował systemem magazynowym, który pozwoli na pełną synchronizację z naszą bazą. Tutaj możemy natknąć się na książkową wadę, a zarazem jeden z poważniejszych błędów w prowadzeniu sprzedaży online. Zagadnienie nadsprzedaży powinno dać Ci do myślenia, dlatego rozważ ten aspekt, nim podpiszesz umowę z dostawcą. Dowiedz się jakim oprogramowaniem dysponuje i upewnij się, że ma ono możliwość integracji z Twoim systemem.

Wyobraź sobie, że klient zamawia produkty: szampon, kosmetyczkę i kosz na śmieci. O ile dwa pierwsze zostają zapakowane i wysłane z jednej firmy, o tyle produkt numer trzy wysła zupełnie inny dostawca. Pierwszy problem to koszty dostawy- nie powinieneś obciążać klienta podwójną opłatą za wysyłkę, bo staniesz się mało konkurencyjny. Jak widzisz tutaj, po raz kolejny ucierpi Twój zysk. Co więcej, w jaki sposób wytłumaczysz klientowi, dlaczego zamówił od Ciebie 3 produkty, ale otrzymał je w dwóch osobnych paczkach, od innego kuriera, a w najgorszym przypadku nawet w innym terminie.

Zawartość paczki i jej jakość może być różna w zależności od dostawcy. Niestety nie wiesz, co otrzymał Twój klient, ale wiesz, że odpowiedzialność za niedopatrzenia spada właśnie na Ciebie. Musisz darzyć partnera zaufaniem, bo w gruncie rzeczy to od niego w dużej mierze zależy Twój biznesowy sukces. By ograniczyć ryzyko trafienia na nierzetelnego partnera, spróbuj przeprowadzić dokładny research, nim podpiszesz jakąkolwiek umowę. Jeżeli dasz radę, dotrzyj do środowiska dropshipping’owego, które często ostrzega się wzajemnie przed nieuczciwymi hurtowniami czy producentami.

.

POSUMOWUJĄC:

.

ZALETY:

-brak kosztów magazynowania

-oszczędność czasu, ze względu na przesunięcie
odpowiedzialności za wysyłkę na dostawcę

-możesz prowadzić biznes z dowolnego miejsca

-brak efektu skali- nie musisz inwestować więcej, mimo
wzrostu sprzedaży

-masz możliwość handlu zróżnicowanym asortymentem

-wyeliminowanie ryzyka inwestycyjnego

WADY:

-nie masz kontroli nad stanem magazynowym

-nie masz wpływu na opóźnienia w wysyłce, jak również na jakość wysyłanego towaru

-odpowiedzialność za niedopatrzenia spada na Ciebie

-małe możliwości modelowania marży

-możliwość trafienia na nierzetelnego dostawcę


.

.

Czy powinieneś decydować się na dropshipping? Musisz sam wiedzieć, czy jest on dla Ciebie odpowiedni. Jeżeli masz już na oku potencjalnych partnerów, oferujących towar trafiający w niszę, może warto spróbować? Jeżeli nie masz środków na zatowarowanie, ale uważasz, że masz pomysł, który może stanowić wartość, to dropshipping może być Twoją szansą. Możesz przecież zacząć od dropshippingu, zebrać kapitał, wyczuć rynek i dopiero po jakimś czasie spróbować sił z modelem klasycznym.

 

Jedna odpowiedź

  1. Jedna z najlepszych form do zarabiania w siei na sprzedaży to własnie dropshipping, duże możliwości a małe koszty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *