+48 513 874 553
info@masstrade.pl

Perspektywy rozwoju narzędzi do obsługi handlu omnichannel

Postęp technologiczny widoczny jest wszędzie wokół nas, niezależnie od tego na jakiej płaszczyźnie go rozpatrujemy. Zmiany zachodzą coraz bardziej dynamicznie – jeżeli w tym miesiącu kupimy nowy telewizor, nie ma żadnej gwarancji, że w przyszłym nie zostanie on zastąpiony już nową, lepszą technologią. Mimo, że bardzo wiele wprowadzanych rozwiązań to rozdmuchane medialnie chwyty marketingowe, mające napędzić sprzedaż, są takie nowinki, obok których nie można przejść obojętnie. Szczególnie istotne są jednak te, które nie są modą sezonu, ale zostały ogólnie zaaprobowane jako warte stosowania. Podobnie rzecz się ma, jeżeli dotykamy tematu sprzedaży – tutaj również pojawiają się innowacje, które szybko znajdują grono zwolenników i stopniowo (lub raptownie) zaczynają wdzierać się w naszą codzienność.

.

Sklepy samoobsługowe

.

Prekursorzy w dziedzinie nowoczesnych technologii to zdecydowanie Chiny i Stany Zjednoczone. Nie jest tajemnicą, że oba mocarstwa toczą ze sobą ciągłą wojnę, która widoczna jest zarówno w sferze samej sprzedaży i produkcji, ale przede wszystkim w przypadku różnego rodzaju innowacji. Sklepy samoobsługowe zarówno na terenie Chińskiej Republiki Ludowej, jak i USA posiadają już szeroko rozwinięte sieci. Za oceanem sklepy Amazon GO cieszą się dużym zainteresowaniem. Sama idea jest prosta – zgodnie z hasłem reklamowym: „No lines, no checkout – just grab and go!” (Bez kolejek, bez kasy – po prostu chwyć i idź).  Podobną popularność w Azji zdobyła sieć zautomatyzowanych sklepów typu convenience Bingo Box. W obu przypadkach wszelkie transakcje odbywają się bezgotówkowo, a w identyfikacji kupującego i procedurze płatności pomaga smartfon. 

.

Źródło: youtube.com

.

Źródło: pinterest

.

Dlaczego perspektywa sklepów samoobsługowych jest nam bliska? Z dwóch powodów: pierwszym jest fakt, że już zaczęliśmy wdrażać takie inteligentne rozwiązania, a drugim są realne widoki na całą sieć takich sklepów w naszym kraju. W zeszłym roku, w Poznaniu otwarto pierwszy supermarket bezobsługowy w Polsce. W asortymencie znalazła się cała gama produktów bio i właśnie na tym skupić miał się handel. Sam pomysł punktów sprzedaży, w których udział człowieka w obsłudze jest całkowicie zbędny, świetnie odpowiada na zaostrzane wciąż przepisy o niehandlowych niedzielach. Utrzeć nosa ustawodawcom zamierza także sieć sklepów Żabka, która zapowiedziała niedawno, że planuje podjąć współpracę z Microsoft w celu wprowadzenia własnych rozwiązań 

.

Zakupy głosowe

.

Kolejny gadżet i znowu Amazon, wiodący prym w jego wykorzystaniu. Alexa, choć jej funkcje nie ograniczają się jedynie do składania zamówień może być w przyszłości (również w Polsce) potężnym narzędziem, wspomagającym sprzedaż. Oczywiście, jeżeli nie będzie to narzędzie od Amazona, funkcje takiego domowego pomocnika mogą spełniać również inni wirtualni asystenci. Ideą jest generalne uproszczenie i przyspieszenie zakupów. Alexa umożliwia tworzenie list zakupowych poprzez polecenia głosowe, jest w stanie porównać ze sobą kilka produktów, ale również przeszuka marketplace, aby znaleźć produkt o pożądanych przez nas parametrach. Kolejnym pomysłem na oszczędność czasu z inteligentnym pomocnikiem jest funkcja „zamów ponownie”, która w oparciu o historię zakupów pozwala na generowanie kolejnych zamówień. Ponadto możemy spodziewać się również śledzenia przesyłek i szczegółowej informacji o dacie dostarczenia paczki. W razie potrzeby możemy również zlecić Alexie automatyczne wysyłanie powiadomień o zbliżającej się dostawie. Ciekawi Was na pewno jak zapłacić za zamówienie, gdy omija nas tradycyjny checkout? Możemy pozwolić Alexie na rozpoznanie naszego głosu i dokonanie płatności na podstawie polecenia „pay” lub dołożyć dodatkową weryfikację poprzez uwierzytelnienie po podaniu kodu. Zarówno w przypadku pierwszej, jak i drugiej metody, nasze płatności dokonywane są równie szybko co samo składanie zamówienia.

.

Dwoma najbardziej popularnymi asystentami są naturalnie Alexa oraz Google Assistant. Według danych, przedstawionych na początku roku  przez telewizję CNBC, około miliarda urządzeń korzysta już z funkcji głosowych od Google. Jeżeli chodzi o Alexę, sprzedało się około 100 milionów urządzeń Echo różnej generacji. Na razie jednak żadna z tych form zakupów nie obsługuje polskiego rynku, dlatego pozostaje nam jedynie podpatrzeć jak takie smart gadżety działają w ojczyźnie westernów i IBM.

.

Źródło: youtube.com

.

Roboty dostarczające paczki

.

Bardzo ważną częścią obsługi posprzedażowej jest oczywiście etap dostawy produktów do klienta. Rozwijająca się wciąż gałąź usług, jaką jest transport, zaczyna dostosowywać swoje rozwiązania do zmieniającego się świata. W Chinach, ze względu na niezwykle wysoką popularność zakupów online (również grocery) zauważono rosnące zapotrzebowanie na rozrost sektora transportowego. Z tytułu bardzo otwartego podejścia do innowacji, Chińska Republika Ludowa korzysta już z kilku rozwiązań automatyzujących dostarczanie przesyłek. Poza dronami, które zyskują coraz większe grono entyzjastów,  rozwozem paczek zajmują się również roboty. Mini-pojazdy dostarczają około 100 milionów paczek dziennie, a ich liczba wciąż rośnie. Choć są dość drogie w zakupie, zastępują pracę człowieka z prędkością od 12 do 15 km/h. Ich przewagą jest fakt, że korki im nie straszne, ponieważ poruszają się po chodnikach, omijając zatłoczone ulice. Dystans, jaki mogą pokonać z ładunkiem to w przypadku wersji mini do 5 km (przy maksymalnej prędkości pokonują go w 25 minut). W tej chwili nie są jednak w stanie pokonywać schodów, co jest zdecydowanym minusem, gdyż nie każdy zamawiając produkty na dowóz, będzie chciał schodzić/zjeżdżać z 10 piętra, aby je odebrać. Coś co może nas zaciekawić to fakt – skąd robot będzie wiedział komu powinien wydać paczkę? Otóż wyposażony jest on w system rozpoznawania twarzy, ale można również skorzystać z odbioru na kod, a także za pomocą aplikacji. Podobna technologia stosowana jest również do rozwożenia posiłków w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.

.

Źródło: yellrobot.com / chinadaily.com

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *