+48 513 874 553
info@masstrade.pl

Poradnik MassTrade #5: Automatyzacja, zamykanie i wystawianie ofert, automatyczna zmiana cen i tytułów

Wprowadzanie zmian w ofertach to zmora każdego sprzedawcy internetowego. Jeżeli już posiadamy program do zarządzania sprzedażą, jest nam o tyle prościej, że dane możemy wprowadzać w jedno miejsce, a później aktualizować je w wielu miejscach. Znaczna większość systemów zmusza nas jednak do konieczności synchronizacji poprawek w aukcjach na poszczególnych kanałach przy pomocy ręcznego wyzwalacza. Takie rozwiązanie nie jest zbyt wygodne, szczególnie jeżeli wprowadzamy znaczną ilość zmian i są one różnorodne. Wystarczy, że zapomnimy o aktualizacji jakiejś części danych, a może to pociągnąć za sobą niebezpieczne konsekwencje, szczególnie jeżeli modyfikacji uległa cena produktu. Na szczęście w MassTrade znaleźliśmy sposób i na to 👍

.

 1. Automatyczne włączanie i wyłączanie  ofert

.

Przy odpowiedniej konfiguracji MassTrade, możliwe jest uruchomienie opcji włączania ofert automatycznie, po rozpoznaniu przez system, że produkt osiągnął stan minimalny, wymagany do wystawienia aukcji. Wówczas, niezależnie od tego czy używasz programu ERP czy stany pobierasz z hurtowni, a może wgrywasz ręcznie, nie będziesz musiał martwić się o to, że masz na magazynie produkt, który nie znajduje się w sprzedaży. Przy szerokim asortymencie niełatwo zapanować nad tym, aby nasze produkty były wystawione, gdy tylko będą dostępne realnie lub przez pośrednika. Jako przykład przyjrzyjmy się sytuacji: przyjeżdża do nas towar, magazynier robi przyjęcie produktów w programie magazynowym -> MassTrade pobiera informacje o tym co i w jakiej ilości przybyło na magazyn ->wszystkie produkty, w których stan zmienił się z 0 na dowolny większy od 0, MassTrade dodaje do kolejki zadań i automatycznie zamieszcza na wybranych portalach w oparciu o wcześniejsze ustawienia (opis, szablon, tytuł, cenę). Podobnie stanie się również z produktem, który wprowadzisz na stan poprzez korektę faktury w programie ERP. W ten sposób nie będziesz musiał każdorazowo wrzucać do sprzedaży pozycji, która wróciła do Ciebie na podstawie prawa do odstąpienia od umowy. Proces ten możemy oczywiście również odwrócić. Gdy ostatnią sztukę produktu sprzedaliśmy właśnie w sklepie www, nasza oferta danego produktu na Allegro czy Ebay zostanie automatycznie wyłączona. Jeżeli chciałbyś zastosować takie rozwiązanie, ale nie do wszystkich kategorii produktowych (bo na przykład niektóre muszą być zweryfikowane przed wystawieniem lub zakończeniem aukcji), nie ma problemu. W drugiej części wpisu pokażemy jak łatwo możesz dostosowywać automatyzację do własnych wymagań.

.

.

2. Automatyczna zmiana ceny i tytułu

.

A co gdybyś chciał zmienić cenę w 100 produktach, ponieważ Twój dostawca podniósł stawki? Możesz to zrobić pojedynczo – z poziomu listy produktów, ale możesz również masowo zedytować wybrane pozycje. Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się do zmiany ceny z jednej kwoty na inną. Możesz użyć modyfikatora procentowego lub ilościowego. I podobnie jak w przypadku włączania i wyłączania aukcji, Twoja praca ograniczy się do operacji bezpośrednio w MassTrade. Co daje Ci takie rozwiązanie? Przede wszystkim nie musisz synchronizować zmian i pilnować czy aby na pewno o żadnym SKU nie zapomniałeś. Włączając automatyzację w obszarze cen i tytułów znacznie ułatwiasz sobie pracę, gdyż to MassTrade wykrywa wprowadzone przez Ciebie modyfikacje i transferuje je na odpowiednie kanały. 

.

.

3. Konfiguracja automatyzacji

.

W powyższych przykładach skupiliśmy się na pełnej automatyzacji, jednak powinieneś wiedzieć, że w MassTrade występują dwa rodzaje ustawień odpowiadających za tą funkcję. Pierwszy z nich to właśnie automatyzacja pełna, która w tle synchronizuje zmiany wprowadzane automatycznie. Najlepiej będzie, gdy posłużę się przykładem stanów magazynowych. Jeżeli wystawisz produkt A na Ebay, w sklepie internetowym i na Allegro w ilości 10 sztuk, a w sklepie www sprzedadzą się dwie sztuki owego produktu, wówczas MassTrade zmniejszy ilość do 8 na Ebay i Allegro. Stanie się to bez konieczności Twojej ingerencji i w czasie około 5 minut, co w wielu przypadkach może być kluczowe, by nie doszło do nadsprzedaży. Podobnie będzie, gdy zmienisz cenę w programie magazynowym, podczas gdy MassTrade traktuje tę cenę jako wyjściową, dodaje do niej marżę i przesyła wyliczoną kwotę do kanałów sprzedaży. Po zmianie ceny w ERP, MT otrzyma informację, że kwota bazowa jest inna i na nowo wyliczy cenę sprzedaży, a następnie przekaże ją do Allegro, na Ebay i do sklepu www. Podsumowując : opcja „automatyzacji” zadziała, gdy zmiany wprowadzane są przez zewnętrzne źródło lub gdy przeprowadzamy masowe operacje na produktach.

.

Drugim sposobem na automatyczną obsługę jest włączenie semi-automatyzacji. Procesy półautomatyczne obejmują wszystkie zmiany dokonywane w karcie produktu ręcznie. Wówczas jeżeli wprowadzimy cenę w polu produktu i zapiszemy modyfikację, MassTrade natychmiast doda do kolejki zadanie dotyczące zmiany kwoty sprzedaży. Oczywiście podobnie system zachowa się, jeżeli użyjemy pełnej automatyzacji, z tą różnicą, że program wykona zadanie dopiero wówczas, gdy skanując konto, napotka na wprowadzone przez nas zmiany. Decyzja czy włączyć automatyzację pełną czy połowiczną zależy w głównej mierze od tego, czy korzystamy z zewnętrznych źródeł danych (hurtownie, programy ERP). Jeżeli mimo wszystko nie jesteś pewien, który tryb automatyzacyjny uruchomić napisz na bok@masstrade.pl .

.

4. Uruchamianie automatyzacji – jak to działa?

.

.

Oczywiście samo uruchomienie automatyzacji również może odbywać się na kilku poziomach i przy rozgraniczeniu na kategorie. Automatyzację włączyć możemy na pięciu samodzielnych poziomach:

  • Włączanie ofert – w momencie, gdy produkt osiągnie minimalny stan magazynowy MassTrade utworzy ofertę, według wcześniej wprowadzonych ustawień (szablonu czy cennika wysyłek)
  • Zamykanie ofert – jeżeli stan magazynowy spadnie poniżej ustawionego przez Ciebie minimum, system sam zamknie ofertę na kanałach, na których produkt jest w sprzedaży
  • Synchronizacja cen – wprowadzenie zmiany w polu ceny, niezależnie od tego, na jakim poziomie się to stanie (kategoria, produkt) spowoduje wprowadzenie zmian na kanale sprzedaży w stosunku do którego kwota uległa zmianie lub odgórnie na wszystkich kanałach, gdy zmieniła się cena bazowa
  • Synchronizacja stanów magazynowych – to czym będziesz prawdopodobnie najbardziej zainteresowany, czyli 100% kontrola stocku na wszystkich kanałach sprzedaży
  • Synchronizacja tytułów ofert –  niezależnie od tego, czy tworzysz tytuły według reguły z zamienników, czy robisz to ręcznie możesz dowolnie sterować automatyzacją i w tym aspekcie swojej pracy

.

Aby zdecydować, które z opcji mają być włączone, a nad którymi wolisz samodzielnie sprawować kontrolę  przejdź do zakładki Katalog -> Kategorie i ustaw właściwe funkcje. O włączonej automatyzacji świadczy pełna kropka w kolumnie odpowiadającej danemu poziomowi. Pusta kropka natomiast informuje o wszystkich funkcjach, które dla danej kategorii pozostają ustawiane przez Ciebie manualnie.

.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *