+48 724 270 816
info@masstrade.pl

Zmiany na Allegro 2019

Allegro, sprzedażowy gigant z Poznania dynamicznie zmienia wygląd i funkcjonalności serwisu, co angażuje do podjęcia działań całą sprzedażową społeczność. W zeszłym roku sprzedawcy musieli uporać się ze zmianą starych, różnorodnych szablonów aukcji na nowe, jednolite standardy. Ta, dość znacząca zmiana niejednemu przedsiębiorcy spędzała sen z powiek. Na szczęście to już za nami. Jednak największa platforma handlowa na polskim rynku, nie zwalnia tempa. Zobaczmy, jakie modyfikacje czekają nas w najbliższym czasie.

.

Nowa formuła sprzedaży

.

Tym, którzy nie zdążyli jeszcze zapoznać się z aktualnościami Allegro, zalecamy pogłębioną lekturę tego akapitu. Jeżeli platforma zrealizuje swój pomysł na przebudowę widoku ofert, zakupy na Allegro mogą znacznie zmienić swój dotychczasowy kształt. Zbiór wszystkich wystawionych aukcji ma zostać poddany tzw. produktyzacji. Zanim przejdziemy do tego czym ów proces ma się charakteryzować, dowiedzmy się z czego, według Allegro wynika potrzeba wprowadzenia tak konkretnych modyfikacji. Jak możemy przeczytać, w jednym z wpisów, głównymi powodami są negatywne doświadczenia użytkowników (UX). Niespełna 44 % klientów Allegro znajduje pożądany produkt przy pierwszym podejściu do kupna. Mamy zatem do czynienia z dysfunkcją intuicyjności wyszukiwania lub po prostu z za dużą ilością ofert wobec czasu, jaki potencjalny nabywca może poświęcić na ich przeszukanie. Drugi argument to powszechna praktyka wystawiania jednego przedmiotu na wielu aukcjach, czy to ramach A/B testów, czy w ramach generowania samemu sobie sztucznej konkurencji. Tak czy inaczej, nowe zasady mają położyć kres takim zachowaniom sprzedawców. Dane Allegro, z września 2018, wskazują również na problem braku wymaganych parametrów, mimo upomnień, widocznych niemal zaraz po zalogowaniu do panelu administracyjnego. Tutaj serwis sięgnął po bardziej radykalne środki — jeżeli obligatoryjny atrybut nie będzie uzupełniony, Allegro nie dopuści do zapisu zmian w trwającej ofercie, ale również nie wznowi aukcji podczas automatycznego cyklu ponawiania. Zasady dość sztywne, ale pozwalające łatwo wyeliminować oferty niedostosowane do wymogów.

.

Produktyzacja

.

Zmiany, noszące miano „produktyzacji” to nic innego jak zamiana klasycznej listy ofert wielu produktów od wielu sprzedawców na prostą listę produktów oferowanych w serwisie. Krótko mówiąc, jeżeli jako klient będziemy chcieli znaleźć „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza i taką frazę wpiszemy w wyszukiwarce, a do tego dodamy filtr wydawnictwa jako Greg, zamiast otrzymać 55 wyników wyszukiwania, zobaczymy dwie pozycje, różniące się rocznikiem wydania. Będzie to więc ogół wszystkich produktów, spełniających wyznaczone kryteria. Jeżeli wybierzemy którąś z książek, jednym klikiem przeniesiemy się do zbioru ofert sprzedaży danej pozycji. Tam spośród wielu sprzedawców możemy wybrać tego, który „W pustyni i w puszczy” sprzedaje najtaniej lub tego, który gwarantuje najszybszą dostawę. Ok. Ale czy przepadkiem nie znamy już tego schematu skądś? Przecież to niemal 1:1 odzwierciedlanie możliwości, jakie daje Ceneo. Produkty spinane ze sobą w celu porównania, możliwość zestawienia cen czy kosztów dostawy. To rozwiązanie na pewno niektórym sprzedawcom pomoże się wypromować, ale za to inni mogą nie być zbytnio zadowoleni takim obrotem spraw. Jednak, aby przełknąć tą słodko-gorzką pigułkę, Allegro przygotowało szklankę do połowy pełną. Dla przeciwwagi wobec dosyć konkretnej przebudowy listingu pojawi się opcja automatycznego pobierania niektórych cech produktowych, po uzupełnieniu EAN-u. Kto miał przyjemność pracować z Amazonem, na pewno skojarzył, że funkcja ta, oczywiście w dużo bardziej rozbudowanej formie, już od dawna praktykowana jest przez koncern Jeffa Bezosa. Czy zatem zmierzamy w stronę realizacji zamówień bezpośrednio przez Allegro? Na pewno nie dzisiaj, ani jutro. Nie zmienia to faktu, że konieczność zmian w ofertach na pewno będzie powoli pojawiać się w poszczególnych kategoriach. I to w zasadzie dla naszego dobra, tak aby oferty nie utonęły w gąszczu produktów „niesklasyfikowanych”, które mają wyświetlać na końcu list produktowych w poszczególnych kategoriach.

.

Jak wystawić produkt według nowych zasad?

.

Po pierwsze musimy zdać sobie sprawę z tego, że opcja wprowadzania ofert według nowej zasady dostępna jest dopiero w trzech kategoriach: książkach i komiksach, smartfonach i telefonach komórkowych oraz kategorii telewizory.  Sami wypróbowaliśmy wystawianie ofert nowym systemem, żeby móc Wam pokazać, jak wygląda sprawa od strony stricte technicznej.

.

.

Krok pierwszy -> po wpisaniu tytułu nic się nie zmieniło, dlatego przechodzimy do kolejnego kroku, wyboru kategorii.

.

.

Allegro sugeruje nam, gdzie powinniśmy umieścić naszą książkę, więc wybieramy jedną z opcji i przechodzimy dalej.

.

.

Tutaj następuje innowacja. Na podstawie wybranej kategorii i tytułu książki, system wybiera pasujące pozycje.

.

.

Do nas należy decyzja czy wybieramy jedną z istniejących ofert i pobieramy część jej atrybutów (jak na przykład autor czy rok wydania), czy może przeszukamy sami otchłanie Allegro, żeby znaleźć analogiczny produkt, który już istnieje w serwisie. Ostatnią opcją jest pominięcie kroku łączenia i wystawianie własnego produktu, co przywraca nas do dobrze znanego, klasycznego formularza wystawiania.

.

.

Co było na pewno wygodne to fakt, że gdy podobną próbę podjęliśmy z wystawieniem telewizora, okazało się, że procedura wystawiania pozwoliła nam ominąć dodanie 26 atrybutów i przeskoczyć od razu do zdjęć i opisu. Zyskaliśmy czas, który normalnie musielibyśmy przeznaczyć na uzupełnianie okienek. Z jednej strony narzędzie na sztywno zaczytało niektóre cechy, bez możliwości ich modyfikacji. Pozostaje więc kwestia tego, że aby podpiąć jakikolwiek produkt, w tej chwili musimy posiadać identyczną sztukę w swojej ofercie. W przeciwnym razie, po wprowadzeniu zmian w widoku list ofertowych, nasz asortyment znajdzie się na końcu w wynikach dla poszczególnych kategorii. Czy warto zatem przejmować się tymi zmianami, skoro na dobre nie zostały jeszcze przyjęte? Z jednej strony niekoniecznie, ale z drugiej Allegro sugeruje, by stosować się do nowych zasad, gdyż jak czytamy na stronie pomocy serwisu: „Najprawdopodobniej będziemy tego wymagać w pewnym momencie w wybranych kategoriach. Zapowiemy to z odpowiednim wyprzedzeniem. Wtedy też podamy szczegóły dotyczące takiego procesu.”

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *